Objawy neurasteniczno-hipohondryczne.

September 22nd, 2018

a. Objawy neurasteniczno-hipohondryczne bywają najwcześniejszym zwiastunem rozwijającego się cierpienia. Przeważnie, niestety, dochodzimy po niewczasie do wniosku, że długotrwałe skargi podmiotowe chorego, poprzedzające wystąpienie wyraźnych już objawów guza mózgu, były tym, co określa się mianem stadium neurasthenicum tumoris cerebri. W okresie skarg neurasteniczno-hipochondrycznych rzadko przychodzi lekarzowi na myśl, że może tu chodzić o zapowiedź tak poważnej sprawy mózgowej. Skargi te wyglądają banalnie. Chory skarży się na bóle głowy o typie opisanym powyżej, na uczucie zmęczenia, zanik energii życiowej i radości życia, zdenerwowanie i przygnębienie, niechęć do pracy, ospałość, czasem stany lękowe i bezsenność. Ma on silne poczucie choroby i wyolbrzymia najlżejsze dolegliwości. Wśród powodzi skarg hipochondrycznych łatwo przeoczyć objawy istotne. Jeżeli dokładnie zbieramy wywiad, to uderza nas brak uchwytnych przyczyn dolegliwości chorego. Skarży się on na uczucie znużenia, lecz o przepracowaniu nie może być mowy. Skarży się na zdenerwowanie, lecz ani środowisko rodzinne, ani warunki pracy i życia nie dają mu do tego powodu. Mimo troskliwego leczenia objawy te wzmagają się stopniowo i właśnie ten postępujący charakter sprawy powinien nasuwać podejrzenie poważnej sprawy organicznej mózgu. b. Ilościowe zaburzenia świadomości zdają się być jednym z naczelnych objawów guza mózgu, towarzyszących sprawie od początku do końca. Już w okresie zwiastunów neurastenicznych chory skarży się na ospałość. Z biegiem czasu otoczenie widzi coraz wyraźniej senność chorego (sornnolentia). Senność chorego podlega wahaniom, i to równolegle do innych objawów. Gdy bóle głowy są silniejsze i gdy występują nudności lub wymioty, senność chorego wyraźnie się potęguje. W pewne dni, gdy samopoczucie chorego poprawia się, staje się on mniej ospały. Ale nawet w te lepsze dni próg pobudliwości zdaje się podwyższać. Przy badaniu musimy choremu pytania i zlecenia głośno powtarzać, aby je wreszcie zrozumiał i dobrze wykonał. Uwaga i pojmowanie są wyraźnie zakłócone. Zdolność zapamiętywania jest obniżona. Chorzy nużą się łatwo. W tym okresie krzywa Kraepelina może już niedwuznacznie przemawiać za procesem organicznym. Chory śpi dużo, także w dzień. Tak mówią jego najbliżsi, on sam skarżyć się może przy tym na bezsenność. Zarówno mowa, jak i ruchy ulegają spowolnieniu. Przy rozwiniętym guzie mózgu ospałość przechodzi w półśpiączkę (sopor), a wreszcie w śpiączkę (coma). [przypisy: rehabilitacja uraz mózgu, rehabilitacja we Wrocławiu, kasetony świetlne ]
[hasła pokrewne: porażenie nerwu przeponowego, forum kulturystyczne, poradnia preluksacyjna ]

Powiązane tematy z artykułem: forum kulturystyczne poradnia preluksacyjna porażenie nerwu przeponowego