Chorzy znosza przetwory zlota lepiej,

Chorzy znoszą przetwory złota lepiej, jeżeli leczenie to kojarzy się ze stosowaniem przetworów wątroby. Toteż w przypadkach nietolerancji na złoto poleca się, oprócz przerwania leczenia złotem; opoterapię wątrobną. Niektórzy polecają wstrzykiwać. złoto w 5-10 ml 5ro roztworu glukonianu sodowego (natrium gluconatum) lub wapniowego (calcium glueonatum), które zwiększają tolerancję ustroju na złoto. L. Bernard wstrzykuje glukonian wapniowy takżel w przerwach między wstrzykiwaniami złota. Przy takim leczeniu nie spostrzegał on już więcej poważnych powikłań w postaci ciężkiego uszko- dzenia nerek, jelit, krwi i skóry a tylko zmiany skórne, na błonach ślu- zowych i ze strony jelit, które szybko ustępowały. Stanisław Tuszewski dla zapobieżenia powikłaniom wstrzykuje złoto w 150-200 ml 25ro glukozy, Anastazy Landau – w 10 ml 5% glukozy. Poleca się także wstrzykiwania dożylne złota w 20 % roztworze podsiarczynu sodowego (natrium subsulfurolum) lub 10% roztworu podsiarczanu magnezowego (magnesium subsulfurosum). Kwas askorbinowy (witamina C) łagodzi i usuwa objawy nietolerancji na złoto i dlatego też może być pomocny w przeprowadzaniu leczenia złotem. Ze względu na możliwość powikłań ze strony jamy ustnej przed roz- poczęciem leczenia złotem doprowadza się ją do porządku a w czasie leczenia starannie pielęgnuje. W razie powstania objawów zatrucia solami złota stosuje się obecnie domięśniowo BAL w dawkach 1-2 mI lOro zawiesiny oleistej co 4-6 godzin. Pomimo licznych głosów, polecających leczenie złotem w gruźlicy płuc, krytyczne rozejrzenie się w-obfitym już materiale polskim i obcym doprowadza do wniosku, że przesadne nadzieje, pokładane w leczeniu gruźlicy płuc złotem, zawiodły. Nie ulega żadnej wątpliwości, że metoda ta ustępuje miejsca metodzie higieniczno-dietetycznej i zapadowo-od- pręźającej, nie powinna więc w żadnym razie opóźniać ich zastosowania. Prócz tego, zapatrywania na wartość leczniczą metody złotowej nie są zgodne. Podkreśla się konieczność bardzo ostro- żnego oceniania osiąganych wyników, gdyż poprawa może zależeć od polepszenia bytu i odżywiania chorych w związku z ich umieszczeniem- w klinikach, szpitalach i sanatoriach. Wiadomo także, że ostre postaci gruźlicy oraz ostre nacieki dookoła ognisk gruźliczych mogą poprawiać się – wybitnie samorzutnie ze zmniejszeniem się zatrucia ustroju i cofa- niem się objawów opukowych i osłuchowych, co niesłusznie może być przypisane działaniu przetworów złota. Prócz tego, obraz kliniczny ostrego gruźliczego zapalenia płuc oraz ostrej rozsianej gruźlicy prosów- kowej płuc może być wywołany przez ostre nieżytowe zapalenie płuc na tle grypy. Byłoby błędem z takich przypadków wnosić o skutecz- ności przetworów złota w ostre] gruźlicy, w której złoto najbardziej się poleca. Wprowadzenie do lecznictwa w gruźlicy płuc streptomycyny prawie zu- pełnie wyrugowało leczenie złotem. [hasła pokrewne: , przydomowe oczyszczalnie, Kabiny Sanitarne, stomatologia Kraków ]