Coraz ba dziej zyskuje na

Coraz ba dziej zyskuje na prawdopodobieństwie hipoteza, że ogólne obniżenie ży- wotności starców (hypobiosis senilis), szczególnie zmiany wsteczne mózgu, ma za przyczynę upośledzenie ukrwienia tkanki, a tym samym jej należytego natlenienia (hypoxaemia chronica cerebri). Doust i in. (1953) dowiedli tego za pomocą spektro- skopowych padań włośniczek paznokci, przy czym okazało się, że misy cenie ilenem włośniczek Jest znacznie niższe u chorych z otępieniem starczym niż u ich normal- nych rówiespików. Stąd wysiłki, podejmowane w wielu ośrodkach klinicznych, przy- wrócenia prawidłowej hemodynamiki mózgu celem jego należytego ukrwienia za pomocą różnych środków. Wypróbowano wielokrotnie ćwiczenia hiperwentylacyjne , oraz leki r zszerzające naczynia krwionośne mózgu, np. am.inofilinę (eufilinę), kwas nikotynowy metrazol doustnie w ciągu kilku miesięcy w dawkach po 0,2-0,3 do 4 razy dzie nie, wziewanie karbogenu (5% C02 + 90% 02) 2 razy dziennie po 5 min. w ciągu mi siąca, tutaj zaliczyć można również opisaną wyżej metodę nowokainową, stosowaną głównie w Ośrodku Geriatrycznym Parhona w Bukareszcie (1955 i póź- niej). W piśmiennictwie światowym mnożą się poważne doniesienia o świetnych wynikach leczniczych, uzyskiwanych za pomocą tych środków. Również na idei lep- szego odżywienia tkanki mózgowej oparte są sposoby leczenia za pomocą hormonów płciowych, estrogenu, progesteronu, testosteronu itd. Za pomocą wszystkich tych środków u yskiwano nie tylko ustępowanie psychoz czynnościowych wikłających podstawow sprawę, lecz również, i to ma największe znaczenie teoretyczno-nau- kowe, poprawę objawów otępiennych i charakteropatycznych. Wskazane są również leki neUrologiCZne, zwłaszcza w stanach pobudzenia. [więcej w: , artykuły fryzjerskie, ból pleców, deratyzacja warszawa ]