Wstrzyknięcie złota.

August 13th, 2018

Częstym objawem bywa wzrost wstrzyknięcia złota ogólnej ciepłoty ciała 1/2-11 st C. Dochodzi ona nieraz do 38-39°, rzadziej wyżej, a wtenczas poprzedzają go dreszcze. Wzrost gorączki trwa zwykle kilka godzin, wyjątkowo kilka dni, a nawet dłużej niż tydzień. W gruźlicy płuc włóknistej ogólna ciepłota ciała podnosi się nieraz dopiero na drugi dzień po wstrzyknięciu złota. Dość częste są przemijające zaburzenia w zakresie narządu trawienia w postaci utraty łaknienia, nudności, wymiotów, bólów w brzuchu, rzadziej biegunki i obfitego ślinotoku. Gruźlica jelit zaostrza się. W dniu wstrzyknięcia złota i w najbliższych dniach stwierdza się prawie stale urobilinogenurię. Spostrzegano prócz tego zapalenie dziąseł, powiększenie wątroby i żółtaczkę najczęściej o przebiegu łagodnym, niekiedy jednak śmiertelną. Częste są powikłania skórne, zwykle usadowione na tułowiu i na kończynach (w materiale St. Ostrowskiego i K. Tyszki w 30% przypadków). Cechuje je szczególna wielopostaciowość. Są to osutki o cechach pokrzywki, częściej jednak w postaci drobnych, rozsianych, czerwonych plamek, nieraz zlewających się, przypominających osutkę płoniczą lub odrową, czasami grudkowatą. Opisano także (Anastazy Landau, Jan Stopczyk i inni) złuszczające zapalenie skóry (erythrodermia exfoliativa) przebiegające z jej obrzmieniem i pękaniem w okolicy fałdów, jak kąty ust, zgięcie łokciowe itd., a nawet uogólnione na całą skórę z zejściem śmiertelnym. Prócz wysypek zdarza się często także pozłotowe swędzenie skóry, Osutki skórne pojawiają się najczęściej dopiero po kilku wstrzykiwaniach i trwają 24-48 godzin, rzadziej dłużej – nawet przeszło 3 tygodnie. Opisano, wprawdzie rzadkie, zmiany pozłotowe w skórze typu plamicy krwotocznej, zwykle z zejściem śmiertelnym, typu płaskiego liszaja czerwonego, zmiany barwnikowe i in. Obok wczesnych osutek plamicowych opisano osutki późne – dopiero w kilka miesięcy po ostatniej dawce złota. Zmiany plamicowe poprzedza zazwyczaj dodatni objaw opaskowy. Równocześnie ze zmianami w skórze czasami (w materiale Ostrowskiego i K. Tyszki w 20%) spostrzega się bolesne wykwity w błonie śluzowej jamy ustnej, :szarawe grudki, otoczone czerwoną obwódką, a nawet obrzmienie podniebienia miękkiego i twardego. Opisano także bóle w stawach, mięśniach i członkach (Anastazy Ltuiau, Lucjan Dobrowolski, Paweł Martyszewski). [patrz też: rezonans magnetyczny warszawa, kurs psychoterapii lublin, medycyna paliatywna czasopismo ]
[przypisy: piperine forte gdzie kupic, uwiąd starczy objawy, kwas paraaminosalicylowy ]

Powiązane tematy z artykułem: kwas paraaminosalicylowy piperine forte gdzie kupic uwiąd starczy objawy