Dla poprawy stanu odzywienia polecono

Dla poprawy stanu odżywienia polecono również leczenie insuliną, która ma polepszać łaknienie i zmniejszać kaszel, poty nocne i inne objawy toksyczne oraz zwiększać wagę ciała. Wzrost wagi ciała spostrzega się głównie w pierwszym tygodniu leczenia, zależnie przede wszystkim od zatrzymania w ustroju wody, po części zaś od po- prawy przyswajania węglowodanów. Działanie to jednak znika, pomimo dalszego stosowania insuliriy, już w 2-4 tygodniu. Nieraz na początku leczenia insuliną spostrzega się wzrost ogólnej ciepłoty ciała o 0,3-0,5°, który po 8-15 dniach stopniowo ustępuje, tak iż ogólna ciepłota ciała powraca do poziomu okresu przedinsulinowego. Leczenie insuliną nie wstrzymuje dalszego rozwoju choroby w posuniętych okresach suchot płuc, natomiast może być pomocne w okresie początkowym, nigdy jednak nie może zastąpić leczenia higieniczno-dietetycznego ani odprężającego, a zatem nie powinno go opóźniać. Bóle w klatce piersiowej usuwa się okładami ogrzewającymi pod ceratką, pędzlowaniem jodyną, maściami drażniącymi, np. 1,5-3% we- ratrynową, 310 terpentynową, kodeiną w dawce 0,01- 0,015, cibalginą po 30 kropli na dawkę lub po jednym kołaczku a 0,25, antypiryną lub piramidonem po 0,3 i innymi lekami przeciwbólowymi. Kaszel nieraz można złagodzić prostymi środkami higienicznymi, np. należytym przewietrzaniem mieszkania, umieszczeniem chorego w równomiernie ogrzanym łóżku, usunięciem kurzu, zakazem palenia, prowadzenia długich rozmów itd. Kaszel silniejszy może wymagać sto- sowania leków farmaceutycznych według zasad, które szczegółowo omó- wiłem w rozdziale o leczeniu nieżytu oskrzeli Przetworów jodowych podawać nie należy, ponieważ jod zaostrza sprawę gruźliczą. Kreozot i jego przetwory, polecane przez długi czas jako leki swoiste w gruźlicy płuc, obecnie nie odgrywają już dawnej roli w lecze- niu tej choroby. [więcej w: , implanty zębów, Studnie głębinowe, olejek arganowy do włosów ]