f. Objawy zalezne od umiejscowienia.

f. Objawy zależne od umiejscowienia. Objawy wypadnięcia czynności płatów czołowych, czyli tzw. zespół czołowy, omówiliśmy zasadniczo wśród zaburzeń pourazowych. Znaczenie dla psychiatrii ma również uszko- dzenie prawej okolicy skroniowej. Anastasopoulos (1959) opisał przypadki guza Lej okolicy, przebiegające z zaburzeniami snu, łaknienia, popędu płciowego; nastroju, poczucia upływającego czasu i cyklu miesięcznego. Sądzi się, że płaty skroniowe poprzez podwzgórze regulują działalność ośrodków snu i czuwa-• nia. Obustronne uszkodzenie płatów skroniowych powoduje wzmożenie łak- nienia aż do żarłoczności. Przy uszkodzeniu prawostronnym występuje objaw niepohamowanej gadatliwości, bez cech stanu maniakalnego. Ma to być wy- razem odhamowania ośrodków mowy lewej półkuli. Chorzy gadają nie zwra- cając uwagi na rozmówcę, przy czym widać wzmożoną gestykulację i ruchli- wość kończyny górnej prawej, podczas gdy przy uszkodzeniu lewego płata, ciemieniowego stwierdza się raczej ograniczenie ruchliwości prawej kończyny. Trzeba tu zresztą przypomnieć objaw odhamowania mowy, opisany przez Kret– schmera przy uszkodzeniu płatów czołowych. Z przykładów tych widać, jak ostrożnie można wysnuwać wnioski lokalizacyjne przy stwierdzeniu tych czy owych objawów psychicznych. g. Nawarstwienia epigenetyczne bywają, jak zwykle, rozno- rodne. Wikłają one obraz kliniczny, a czasem pokrywają podstawowe schorze- nia organiczne. W piśmiennictwie rozpowszechnione jest wiązanie takiego czy innego zespołu psychotycznego z umiejscowieniem guza. Tak np. twierdzi się, że lewostronne guzy płata skroniowego prowadzić mają do tzw. dreamy states (które są napadami psychosensorycznymi) albo, że guzy pewnych okolic dają “niezwykłe” zaburzenia psychiczne traktowane jako objaw lokalizacyjny. Przy bliższym zapoznaniu się z owymi niezwykłymi objawami ogniskowymi łatwo się przekonać, że chodzi tu o majaczenie. Twierdzenia te są błędne. Ostre zes- poły psychotyczne w rodzaju zamroczenia lub majaczenia mogą wystąpić na podłożu każdego schorzenia ogólnego upośledzającego calość mózgu. Nie są one w duchu Virchowa-Kleista związane z jakimś umiejscowieniem. [przypisy: , indywidualne kalendarze trójdzielne, olej lniany, tusz do rzęs ]