Objawy zależne od umiejscowienia guza.

September 22nd, 2018

f. Objawy zależne od umiejscowienia. Objawy wypadnięcia czynności płatów czołowych, czyli tzw. zespół czołowy, omówiliśmy zasadniczo wśród zaburzeń pourazowych. Znaczenie dla psychiatrii ma również uszkodzenie prawej okolicy skroniowej. Anastasopoulos (1959) opisał przypadki guza tej okolicy, przebiegające z zaburzeniami snu, łaknienia, popędu płciowego; nastroju, poczucia upływającego czasu i cyklu miesięcznego. Sądzi się, że płaty skroniowe poprzez podwzgórze regulują działalność ośrodków snu i czuwania. Obustronne uszkodzenie płatów skroniowych powoduje wzmożenie łaknienia aż do żarłoczności. Przy uszkodzeniu prawostronnym występuje objaw niepohamowanej gadatliwości, bez cech stanu maniakalnego. Ma to być wyrazem odhamowania ośrodków mowy lewej półkuli. Chorzy gadają nie zwracając uwagi na rozmówcę, przy czym widać wzmożoną gestykulację i ruchliwość kończyny górnej prawej, podczas gdy przy uszkodzeniu lewego płata, ciemieniowego stwierdza się raczej ograniczenie ruchliwości prawej kończyny. Trzeba tu zresztą przypomnieć objaw odhamowania mowy, opisany przez Kretschmera przy uszkodzeniu płatów czołowych. Z przykładów tych widać, jak ostrożnie można wysnuwać wnioski lokalizacyjne przy stwierdzeniu tych czy owych objawów psychicznych. g. Nawarstwienia epigenetyczne bywają, jak zwykle, różnorodne. Wikłają one obraz kliniczny, a czasem pokrywają podstawowe schorzenia organiczne. W piśmiennictwie rozpowszechnione jest wiązanie takiego czy innego zespołu psychotycznego z umiejscowieniem guza. Tak np. twierdzi się, że lewostronne guzy płata skroniowego prowadzić mają do tzw. dreamy states (które są napadami psychosensorycznymi) albo, że guzy pewnych okolic dają niezwykłe zaburzenia psychiczne traktowane jako objaw lokalizacyjny. Przy bliższym zapoznaniu się z owymi niezwykłymi objawami ogniskowymi łatwo się przekonać, że chodzi tu o majaczenie. Twierdzenia te są błędne. Ostre zespoły psychotyczne w rodzaju zamroczenia lub majaczenia mogą wystąpić na podłożu każdego schorzenia ogólnego upośledzającego całość mózgu. Nie są one w duchu Virchowa-Kleista związane z jakimś umiejscowieniem. [przypisy: rehabilitacja uraz mózgu, rehabilitacja we Wrocławiu, kasetony świetlne ]
[więcej w: stomatolog w kamienicy gryfino, koloid srebra, protezy zębowe cena ]

Powiązane tematy z artykułem: koloid srebra protezy zębowe cena stomatolog w kamienicy gryfino