Iperyt azotowy w leczeniu gruźlicy.

February 14th, 2018

Iperyt azotowy w leczeniu gruźlicy płuc Leczenie gruźlicy płuc iperytem azotowym opiera się na jego właściwości pobudzania układu śródbłonkowo-siateczkowego, przyśpieszania bliznowacenia i cofania się stanów zapalnych (Aleksandrowicz) i na hamowaniu wzrostu prątków gruźlicy (Legeżyński). Lek wstrzykuje się dożylnie w postaci nitrogranulogenu 5-10 dni z rzędu w dawce 0,02 mg na kg wagi ciała w 10 ml fizjologicznego roztworu soli kuchennej zaraz po jego sporządzeniu. Pomiędzy poszczególnymi, seriami wstrzykiwań 5-10 wstrzykiwań każda przestrzega się odstępu 3-tygodniowego. Leczenie trwa szereg miesięcy aż do uzyskania pożądanego wyniku. Właściwości iperytu przeciwzapalne, resorbujące i przyśpieszające bliznowacenie zwiększają skuteczność leczenia gruźlicy płuc streptomycyną. Toteż Aleksandrowicz poleca skojarzone leczenie gruźlicy płuc iperytem i streptomycyną. Polega ono na stosowaniu nitrogranulogenu w wyżej podany sposób i na dołączeniu leczenia streptomycyną, zaczynając od 7 dnia leczenia nitrogranulogenem; na który przypada szczyt przeciwzapalnego działania iperytu. Streptomycynę stosuje się w dawce 0,25 na dobę kontynuując leczenie nią aż do ogólnej dawki 10-15,0. Ocena wartości metody iperytowo-streptomycynowej leczenia gruźlicy płuc wymaga dalszych spostrzeżeń.
Postępowanie przeciwobjawowe w gruźlicy płuc. Podstawowe leczenie gruźlicy płuc poprawia stan chorobowy, zmniejsza zatrucie ustroju jadami gruźliczymi i w ten sposób łagodzi, a nawet usuwa poszczególne dolegliwości niepokojące chorego. Nieraz jednak niektóre przypadłości i objawy są tak znaczne, że wymagają dodatkowego postępowania z zastosowaniem środków farmaceutycznych. Najczęściej są to objawy ogólne oraz objawy w zakresie klatki piersiowej. Chorzy uskarżają się nieraz na gorączkę, obfite nocne poty, bezsenność, ogólne osłabienie i wyczerpanie, w zakresie zaś narządu oddechowego – na bóle, suchy kaszel, częściej jednak z wykrztuszaniem, i na krwioplucie. Do częstych skarg należy brak łaknienia. Gorączka. [podobne: podpiętki ortopedyczne, wkładki ortopedyczne, sklep rehabilitacyjny ]

Powiązane tematy z artykułem: podpiętki ortopedyczne sklep rehabilitacyjny wkładki ortopedyczne