Iperyt azotowy w leczeniu gruzlicy

Iperyt azotowy w leczeniu gruźlicy płuc Leczenie gruźlicy płuc iperytem azotowym opiera się na jego właści- wości pobudzania układu śródbłonkowo-siateczkowego, przyśpieszania bliznowacenia i cofania się stanów zapalnych (Aleksandrowicz) i na ha- mowaniu wzrostu prątków gruźlicy (Legeżyński). Lek wstrzykuje się dożylnie w postaci nitrogranulogenu 5-10 dni z rzędu w dawce 0,02 mg na kg wagi ciała w 10 mI fizjologicz- nego roztworu soli kuchennej zaraz po jego sporządzeniu. Pomiędzy poszczególnymi, seriami wstrzykiwań .5-10 wstrzykiwań każda prze- strzega się odstępu 3-tygodniowego. Leczenie trwa szereg miesięcy aż do uzyskania pożądanego wyniku. Właściwości iperytu przeciwzapalne, resorbujące i przyśpieszające bli- znowacenie zwiększają skuteczność leczenia gruźlicy płuc streptomycyną. Toteż Aleksandrowicz poleca skojarzone leczenie gruźlicy płuc ipery- tem i streptomycyną. Polega ono na stosowaniu nitrogranulogenu w wy- żej podany sposób i na dołączeniu leczenia streptomycyną, zaczynając od 7 dnia leczenia nitrogranulogenem; na który przypada szczyt przeciw- zapalnego działania iperytu. Streptomycynę stosuje się w dawce 0,25 na dobę kontynuując leczenie nią aż do ogólnej dawki 10-15,0. Ocena wartości metody iperytowo-streptomycynowej leczenia gruźlicy płuc wymaga dalszych spostrzeżeń.
Postępowanie przeciwobjawowe w gruźlicy płuc Podstawowe leczenie gruźlicy płuc poprawia stan chorobowy, zmniej- sza zatrucie ustroju jadami gruźliczymi i w ten sposób łagodzi, a nawet usuwa poszczególne dolegliwości niepokojące chorego. Nieraz jednak nie- które przypadłości i objawy są tak znaczne, że wymagają dodatkowego postępowania z zastosowaniem środków farmaceutycznych. Najczęściej są to objawy ogólne oraz objawy w zakresie klatki piersiowej. Chorzy uskarżają się nieraz na gorączkę, obfite nocne poty, bezsen- ność, ogólne osłabienie i wyczerpanie, w zakresie zaś narządu oddecho- wego – na bóle, suchy kaszel, częściej jednak z wykrztuszaniem, i na krwioplucie. Do częstych skarg należy brak łaknienia. Gorączka. [podobne: , Karmy dla psów, okulista, olejek kokosowy ]