Objawy miażdżycy naczyń mózgowych.

November 21st, 2018

Objawy miażdżycy naczyń mózgowych mogą trwać na długo przed wystąpieniem objawów psychotycznych. W ogóle tylko mała część tych chorych wymaga porady psychiatrycznej. Dopiero gdy dojdzie do grubszych zaników tkanki mózgowej lub większych ubytków rozmięknieniowych po udarze, dopiero wówczas zwykły się pojawiać zaburzenia psychiczne. Neurologiczne objawy górują w obrazie klinicznym. Czasem natomiast objawy ogólnej miażdżycy są nieznacznie uwydatnione. Chorzy cierpią na bezsenność, bóle i zawroty głowy, szum w uszach, migotanie przed oczyma, stany omdlenia, przemijające niedowłady lub trwalsze objawy ogniskowe. Skarżą się na pustkę w głowie, ich napęd psychoruchowy słabnie do tego stopnia, że muszą się zmuszać do spełniania obowiązków zawodowych. Mają oni silne poczucie choroby, są przygnębieni i miewają ciężkie stany lękowe. Życie afektywne staje się coraz bardziej chwiejne i niepohamowane. Chorzy z najbłahszych przyczyn wpadają w gniew, w rozpacz, w rozrzewnienie, w nastrój płaczliwy lub właśnie w radość. Coraz bardziej pogłębiają się zaburzenia pamięci. Mogą powstawać luki pamięciowe, wypełnione konfabulacjami. Te ostatnie miewają zresztą dość umiarkowaną treść. Stopniowo wytwarza się pełny zespół organiczny z coraz wybitniejszym otępieniem, z zaburzeniami orientacji w czasie i przestrzeni i z postępującym stępieniem uczuciowym. W przebiegu cierpienia widuje się czasem okresy poprawy stanu psychicznego, tak iż niektórzy mówią o lucida intervalla. Otępienie poudarowe nie różni się co do istoty od otępienia powstałego stopniowo. Czasem już zaraz po udarze stwierdzić można wybitną chwiejność afektywną. W obydwóch postaciach struktura osobowości pozostaje niezwykle długo w stanie nienaruszonym. Nawet bardzo otępiali chorzy zachowują długo pewną trwałość dążeń życiowych, chociaż w spełnianiu ich kierują się w coraz wyższym stopniu uczuciami, a rozumowe przesłanki działań stają się coraz bardziej naiwne i nieżyciowe. Bleuler zwraca ponadto uwagę na możliwość lakunarnych wypadnięć czynności psychicznych zależnych od zaburzeń ogniskowych. I tak np. często można stwierdzić ciężkie zaburzenia pamięci obok doskonale zachowanych czynności pamięciowych na innym polu albo też sądy trafne obok zupełnie niedorzecznych. Podczas gdy w otępieniu na innym tle można z próbek badania inteligencji wnosić o sprawności całego umysłu, to tutaj można bardzo łatwo paść ofiarą pomyłki. [więcej w: rehabilitacja kręgosłupa, fitamina, przeszczep chondrocytów ]
[więcej w: piperine forte gdzie kupic, uwiąd starczy objawy, kwas paraaminosalicylowy ]

Powiązane tematy z artykułem: kwas paraaminosalicylowy piperine forte gdzie kupic uwiąd starczy objawy