June 28th, 2019

Przy podnieceniu psychoruchowym nastrój bywa euforyczny, czasem z objawami wiłosnymi. Z biegiem czasu postać skroniowa prowadzi również do daleko posuniętego otępienia i zniedołężnienia, wywołanego narastającymi objawami ogniskowymi i zanikiem napędu psychoruchowego. W Klinice Chorób Psychicznych w Gdańsku prowadzimy od dawna badania nad zróżnicowaniem obrazów klinicznych zależnie od wypadnięcia czynności części nadoczodołowej lub sklepieniowej płatów czołowych. Jeżeli zanik dotyczy głównie sklepistości, powstaje zespół czołowy, w którym górują objawy w rodzaju obniżenia napędu psychoruchowego, zaniku samorzutności i inicjatywy, stępienia afektywnego, apatii i abulii itd. Obraz kliniczny odpowiada wówczas pojęciu syndroma convexo-frontale. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

Duże trudności rozpoznawcze nastręczają nam przypadki, w których objawy cielesne nie są wyraźne. Jest rzeczą bardzo trudną rozpoznać otępienie miażdży co we w okresie początkowym tylko na podstawie wyników badań psychiatrycznych. Czasem udaje się wpaść na właściwe rozpoznanie przez stwierdzenie lakunarnych objawów otępieniowych. Czasem trudności pochodzą stąd, że objawy                          neurasteniczno- hipochondryczne z biegiem czasu ujawniają swoje podłoże miażdżycowe. W przypadkach tych trudno jest rozstrzygnąć co było wcześniej – czy miażdżyca w okresie neurastenicznym, czy też na odwrót, długotrwałe napięcie afektywne związane z dolegliwościami neurasteniczno-hipochondrycznymi na drodze oddziaływań korowo- trzewiowych doprowadziło do nieodwracalnych zmian w tętnicach. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

Coraz bardziej zyskuje na prawdopodobieństwie hipoteza, że ogólne obniżenie żywotności starców (hypobiosis senilis), szczególnie zmiany wsteczne mózgu, ma za przyczynę upośledzenie ukrwienia tkanki, a tym samym jej należytego natlenienia (hypoxaemia chronica cerebri). Doust i in. (1953) dowiedli tego za pomocą spektroskopowych badań włośniczek paznokci, przy czym okazało się, że misy cenieilenem włośniczek jest znacznie niższe u chorych z otępieniem starczym niż u ich normalnych rówieśników. Stąd wysiłki, podejmowane w wielu ośrodkach klinicznych, przywrócenia prawidłowej hemodynamiki mózgu celem jego należytego ukrwienia za pomocą różnych środków. Wypróbowano wielokrotnie ćwiczenia hiperwentylacyjne , oraz leki rozszerzające naczynia krwionośne mózgu, np. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

a. Objawy neurasteniczno-hipohondryczne bywają najwcześniejszym zwiastunem rozwijającego się cierpienia. Przeważnie, niestety, dochodzimy po niewczasie do wniosku, że długotrwałe skargi podmiotowe chorego, poprzedzające wystąpienie wyraźnych już objawów guza mózgu, były tym, co określa się mianem stadium neurasthenicum tumoris cerebri. W okresie skarg neurasteniczno-hipochondrycznych rzadko przychodzi lekarzowi na myśl, że może tu chodzić o zapowiedź tak poważnej sprawy mózgowej. Skargi te wyglądają banalnie. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

Ze względu na te ujemne strony operacji Sauerbrucha, Monaldi opracował (w r. 1932) torakoplastykę przednio-boczną, która nie usztywnia klatki piersiowej, natomiast usuwa urazy oddechowe chorego płuca. Operacja polega: 1. na wyrwaniu nerwu przeponowego, które usuwa najpotężniejszy uraz oddechowy, wywierany przez oddychanie przeponowe, i 2. na całkowitym usunięciu pierwszego żebra i wycięciu kawałków żeber długości od 6 do 8 cm od II do VIII żebra z uniemożliwieniem odtworzenia się żeber, przez co zachowuje się zupełną trwałą sprężystość klatki piersiowej z usunięciem urazów oddechowych zapadniętego płuca. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

Michalski zwraca uwagę, że wyrwanie nerwu przeponowego wywołując porażenie najpotężniejszego mięśnia oddechowego, jakim jest przepona, wybitnie osłabia uraz oddechowy chorego płuca statyczny i dynamiczny podczas oddychania, a zwłaszcza kaszlu. Działanie jest szczególnie korzystne w tych przypadkach, w których przepona po zabiegu unosi się podczas wdechu ku górze i przez to chroni przed urazem oddechowym poniekąd także płat górny. W tym działaniu Morellia opatruje się przyczyn skuteczności wyrwania nerwu przeponowego w przypadkach zmian gruźliczych w górnym płacie. Gdy więc odma opłucna osłaniając chore płuco powietrzem jakby poduszeczką gumową działa skutecznie przez całkowite zniesienie urazu oddechowego statycznego i dynamicznego, to znaczenie wyrwania nerwu przeponowego polega na ograniczeniu urazu oddechowego, zależnym od porażenia przepony i jej unoszenia się podczas wdechu. Korzystny i szybki skutek leczenia gruźlicy płuc wyrwaniem nerwu przeponowego, uzyskany w początkowym okresie stosowania tego zabiegu, spowodował szerokie jego rozpowszechnienie. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

Odma otrzewna lecznicza Stosowanie odmy otrzewnej w leczeniu gruźlicy płuc opiera się na spostrzeżeniach dodatniego wpływu wysokiego uniesienia przepony w późnych okresach ciąży. Odmę otrzewną poleca się: 1) w daleko posuniętej rozpadowej gruźlicy płuc wykluczającej zastosowanie innych metod chirurgicznych; 2) w gruźlicy płuc obustronnej z siedzibą ognisk gruźliczych w dolnych płatach; 3) w obustronnej gruźlicy płuc z rozległymi zrostami opłucnymi, uniemożliwiającymi leczenie odmą opłucną; 4) w celu wzmocnienia oraz poprawy ogólnego stanu chorego jako zabieg przygotowawczy do innych metod chirurgicznych, wymagających pewnego zasobu sił chorego; 5) w celu zwiększenia skuteczności leczenia wyrwaniem nerwu przeponowego; 6) w przypadkach obfitego krwotoku płucnego, zwłaszcza gdy nie da się określić, które płuco krwawi. Przeciwwskazaniem do leczenia odmą otrzewną jest gruźlicze zapalenie otrzewnej, zwłaszcza przebiegające z rozległymi zrostami otrzewnymi. Przy leczeniu odmą otrzewną wprowadza się do jamy otrzewnej zazwyczaj 300-500 ml powietrza. W miarę jego wsysania się odmę uzupełnia się ilością powietrza do 600-700 ml, wykonując dopełnienia średnio raz na tydzień. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

Metoda Ponndorfa polegająca na wcieraniu 3-6 kropli tuberkuliny w powierzchowne nacięcia skóry na ramieniu (30-40 nacięć długości 3-5 cm) raz na 3-4 tygodnie nie znalazła uznania, ponieważ dawkowanie jest bardzo niedokładne. Co do przetworów tuberkuliny, to polecono ich dużo, mianowicie tuberkulinę dawną Kocha – ATK, tuberkulinę nową Kocha – TR (jest to wyjałowiona hodowla prątków gruźlicy w bulionie glicerynowym, przesączona przez sączek porcelanowy), zawiesinę bakteryjną Kocha – BE (zawiera wszystkie rozpuszczalne i nierozpuszczalne składniki żywych prątków gruźlicy), tuberkulinę Beraneka i in . Najczęściej stosuje się ATK. Do celów leczniczych rozcieńcza się odpowiednio tuberkulinę dawną 1/2% roztworem kwasu karbolowego. Sporządzony leg e artis 1 % roztwór przy przechowywaniu w ciemni w zimnym miejscu nie raci swej mocy przez 3 miesiące, a 1 % – w ciągu 7 dni. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

W zakresie narządu oddechowego spostrzegano pozłotowe odczyny ogniskowe, takie jak po tuberkulinie, nadto krwioplucia, krwotoki z nosa, przemijającą duszność. W zakresie narządu krążenia spostrzegano bóle i niepokój w okolicy sercowej, bicie serca, przyśpieszenie jego czynności i zaburzenia naczynioruchowe. Ze strony narządu krwiotwórczego opisano ciężkie powikłania pozłotowe w postaci śmiertelnej agranulocytozy i krwotocznej aleukii (aleukia haemorrhagica). Ze strony układu nerwowego spostrzegano bóle głowy, drżenie rąk, przygnębienie lub przejściowe podniecenie, zapalenie wielu nerwów, zespół Landryego i in. Wrażliwość na sole złota bywa różna u różnych osób, a nawet zmienna u tej samej osoby. Read the rest of this entry »

June 28th, 2019

We Francji stosuje się w ostrej gruźlicy prosówkowej kroplowe dożylne wlewania przez 10-20 dni 30-40 gramów soli sodowej kwasu         paraaminosalicylowego w litrze wody. Przeciwwskazania do stosowania kwasu para-amino-salicylowego stanowią: 1. choroby wątroby, zwłaszcza przebiegające z żółtaczką; 2. charłactwo; 3. niegruźlicze choroby perek.
Tiosemikarbazon w leczeniu gruźlicy. Read the rest of this entry »