September 18th, 2019

Poza zaburzeniami afatycznymi stwierdza się agnozję: chorzy nie rozpoznają przedmiotów codziennego użytku ani dobrze im znanych osób z najbliższego otoczenia, nie rozpoznaną też trafnie strony prawej i lewej ani ułożenia własnych kończyn (autotopagnozja). Zależy to od zmian w zakręcie kątowym (gyrus angularis) i w rowku międzyciemieniowym (sulcus interparietalis). Objawy te bywają zmienne i niewyraźne w porównaniu z zaburzeniami ogniskowymi pochodzącymi z tychże okolic, dlatego nadano im nazwę zamazanych objawów ogniskowych. W miarę jak pogłębiają się objawy zespołu psychoorganicznego, chorzy stopniowo zatracają poczucie choroby, jednakże jeszcze długi czas mogą mieć zachowaną uczuciowość wyższą i zachowywać się bez zarzutu. Z czasem otępienie zwiększa się, pojawia się dezorientacja w miejscu i czasie, występuje skłonność do stereotypowych czynności, np. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

PSEUDOSCLEROSIS SPASTICA SIVE MORBUS JAKOB-CREUTZFELDI. Rzadka ta choroba występuje w czwartym lub piątym dziesiątku lat. Zaczyna się od zwiastunów nerwicowych, po czym pojawiają się zaburzenia chodu i ogólny stan osłabienia. Objawy te mogą ulegać przemijającym remisjom i nagłym pogorszeniom. Wreszcie narasta drażliwość, pojawiają się stany podniecenia, aż dojdzie do ciężkiego otępienia wśród objawów piramidowych i pozapiramidowych, wyrażających się drżeniem, pogarszaniem się chodu, wzmożeniem napięcia mięśniowego, czasem napadami padaczkowymi i bólami pochodzenia wzgórzowego. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Do procesów ścieśniających przestrzeń śródczaszkową należą: 1) nowotwory mózgowia, jego naczyń i opon oraz samej czaszki; 2) procesy zapalne mózgu, które działają, podobnie jak guz, np. ropień lub ziarniak zapalny (granuloma); 3) pasożyty mózgu; 4) zaburzenia krążenia, mogą również ścieśniać przestrzeń śródczaszkową, np. przekrwienie bierne lub czynne, wylewy krwawe, utrudnienie odpływu płynu                 mózgowo-rdzeniowego (wodogłowie), obrzęk i obrzmienie mózgu (Schaltenbrand). Wymienione grupy czynników wikłają się często wzajemnie, np. nowotwór może przez ucisk wywołać utrudnienie odpływu płynu mózgowo-rdzeniowego i doprowadzić do wodogłowia, nawet jeszcze w tym okresie, gdy nie ma innych objawów wzmożonego ciśnienia wywołanego przez pierwotny guz. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Zdarza się, że lekarz morię pomiesza z manią lub hebefrenią. Różnicowanie istotnie bywa czasem bardzo trudne, zwłaszcza w przypadkach ze słabo lub niewyraźnie podkreślonymi objawami zespołu organicznego. Podstawą różnicowania jest fakt, że zarówno w podnieceniu maniakalnym, jak i hebefrenicznym przeważa wzmożenie: napędu psychoruchowego nad prostym zanikiem hamulców etyczno-rozumowych. Moria jest raczej błogostanem, tak że czynnik aktywności nie wybija się na pierwszy plan. Nie ma tu właściwie ani typowego dla zespołu schizofrenicznego rozkojarzenia, nie mówiąc już o innych objawach, ani gonitwy myśli ze słowotokiem i napastliwą drażliwością. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Sposób działania wyrwania nerwu przeponowego na sprawę gruźliczą w płucach nie jest jeszcze dostatecznie wyjaśniony. Badaniami spirometrycznymi i rentgenoskopowymi stwierdzono zmniejszenie po zabiegu pojemności płuc oraz ucisk dolnego płata płucnego sprzyjający zmniejszeniu się i znikaniu jam usadowionych w tym płacie oraz rozrostowi w nim tkanki łącznej. Zatem co do tego działanie wyrwania nerwu przeponowego jest zasadniczo takie samo jak odmy opłucnej, z tą różnicą, że jest znacznie słabsze i dotyczy dolnego płata płucnego. Mechaniczny ucisk płuca nie jest jednak głównym czynnikiem leczniczym po wyrwaniu nerwu przeponowego, jak przypuszczano początkowo. Istotnie, spostrzeżenia kliniczne dowodzą, że zabieg ten działa czasami korzystnie także na zmiany gruźlicze, usadowione w środkowej części płuca i nawet w szczycie. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Wyrwanie nerwu przeponowego. Zabieg technicznie nie jest trudny, wymaga jednak pewnej wprawy i ostrożności. Wykonuje się go w znieczuleniu miejscowym 0,5% roztworem nowokainy lub polokainy z dodaniem adrenaliny, poprzedzonym na godzinę podskórnym wstrzyknięciem morfiny, gdyż wyrwanie nerwu przeponowego jest bolesne. Chory leży na wznak z głową zwróconą w stronę zdrowego płuca, pod barki podkłada się wałek, by odchylić głowę nieco ku tyłowi. Cięcie długości 3-6 cm przeprowadza się na szyi równolegle do obojczyka na 1,5-2 cm nad nim na zewnątrz od zewnętrznego brzegu mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Speleotomia. Przez miano speleotomia rozumie się zabieg polegający na szerokim otwarciu przyściennej jamy gruźliczej w płucu od zewnątrz poprzez ścianę klatki piersiowej, wszyciu krawędzi jamy w obręb rany operacyjnej powłok i na następowym leczeniu jamy oraz doprowadzających oskrzeli. Speleotomię można stosować tylko w przypadkach całkowitego zarośnięcia jamy opłucnej. Jama płucna goi się zazwyczaj po 8 miesiącach, rana zaś operacyjna klatki piersiowej w parę miesięcy później. Speleotomię poleca się dla miejscowego leczenia jamy gruźliczej leżącej w powierzchniowej warstwie płuca, nie ustępującej przy leczeniu innymi sposobami, a także w przypadkach, gdy mała pojemność życiowa płuc wyklucza możność stosowania radykalnych zabiegów chirurgicznych. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Leczenie przetworami złota. Leczenie złotem polecił Moggaard, który wprowadził do lecznictwa gruźlicy tiosiarczan złota i sodu pod nazwę: sanochryzyna” (sanochrysinum). Badanie działania przetworów złota na prątki gruźlicy in vitro wykazały, że roztwory sanochryzyny i aurosanu – przetwór krajowy złota zawierający 37ro złota – 1 : 100.000 – 50.000 jedynie zwalniają wzrost prątków o 2-7 dni oraz że dopiero rozcieńczenie 1 : 25.000 hamuje całkowicie wzrost hodowli, przy czym prątki tworzą czarny osad. Próby zmywania hodowli prątków za pomocą 1 ro roztworu złota stwierdziły zupełny brak własności bakteriobójczych złota, gdyż kolonie powstawały zawsze w zwykłym terminie lub niewiele tylko później (Leon Karwacki, Zofia Krakowska i Michalina Zolberżanka). Zdania co do wartości leczniczej złota w gruźlicy płuc są podzielone. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Leczenie przetworami miedzi. Jako metodę chemoterapeutyczną polecono w gruźlicy płuc także leczenie przetworami miedzi. W Polsce usilnie ją propaguje Zdzisław Michalski. Ostatnio poleca on w tym celu dwa przetwory miedzi: glikokolan miedzi i CUx (cup rum 10). Glikokolan miedzi stosuje Michalski w przypadkach naprawdę przewlekłych, przebiegających bez gorączki. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Najskuteczniejszym zabiegiem leczniczym, usuwającym lub łagodzącym gorączkę, jest spokój w postaci leżenia w łóżku przy dostępie świeżego powietrza albo wprost na świeżym powietrzu. Leczenie to w początkowych okresach gruźlicy płuc często wystarcza do usunięcia gorączki, zwłaszcza w miejscowości górskiej. W okresach późniejszych należy je stosować dopóty, dopóki prawidłowa ogólna ciepłota ciała nie utrwali się. W przypadkach bardzo uporczywych z gorączką umiarkowaną można ostatecznie zezwolić choremu na mierny ruch w godzinach, w których ogólna ciepłota ciała jest prawidłowa, zwłaszcza jeżeli gorączka po nim nie podnosi się. Jeżeli pomimo leżenia gorączka nie ustępuje i wywołuje bezsenność, bóle głowy i inne dolegliwości, to podaje się choremu łagodne leki przeciwgorączkowe, zwracając uwagę, by one nie wywoływały obfitych potów. Read the rest of this entry »