August 23rd, 2018

Poza zaburzeniami afatycznymi stwierdza się agnozję: chorzy nie rozpoznają przedmiotów codziennego użytku ani dobrze im znanych osób z najbliższego otoczenia, nie rozpoznaną też trafnie strony prawej i lewej ani ułożenia własnych kończyn (autotopagnozja). Zależy to od zmian w zakręcie kątowym (gyrus angularis) i w rowku międzyciemieniowym (sulcus interparietalis). Objawy te bywają zmienne i niewyraźne w porównaniu z zaburzeniami ogniskowymi pochodzącymi z tychże okolic, dlatego nadano im nazwę zamazanych objawów ogniskowych. W miarę jak pogłębiają się objawy zespołu psychoorganicznego, chorzy stopniowo zatracają poczucie choroby, jednakże jeszcze długi czas mogą mieć zachowaną uczuciowość wyższą i zachowywać się bez zarzutu. Z czasem otępienie zwiększa się, pojawia się dezorientacja w miejscu i czasie, występuje skłonność do stereotypowych czynności, np. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

PSEUDOSCLEROSIS SPASTICA SIVE MORBUS JAKOB-CREUTZFELDI. Rzadka ta choroba występuje w czwartym lub piątym dziesiątku lat. Zaczyna się od zwiastunów nerwicowych, po czym pojawiają się zaburzenia chodu i ogólny stan osłabienia. Objawy te mogą ulegać przemijającym remisjom i nagłym pogorszeniom. Wreszcie narasta drażliwość, pojawiają się stany podniecenia, aż dojdzie do ciężkiego otępienia wśród objawów piramidowych i pozapiramidowych, wyrażających się drżeniem, pogarszaniem się chodu, wzmożeniem napięcia mięśniowego, czasem napadami padaczkowymi i bólami pochodzenia wzgórzowego. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

Do procesów ścieśniających przestrzeń śródczaszkową należą: 1) nowotwory mózgowia, jego naczyń i opon oraz samej czaszki; 2) procesy zapalne mózgu, które działają, podobnie jak guz, np. ropień lub ziarniak zapalny (granuloma); 3) pasożyty mózgu; 4) zaburzenia krążenia, mogą również ścieśniać przestrzeń śródczaszkową, np. przekrwienie bierne lub czynne, wylewy krwawe, utrudnienie odpływu płynu                 mózgowo-rdzeniowego (wodogłowie), obrzęk i obrzmienie mózgu (Schaltenbrand). Wymienione grupy czynników wikłają się często wzajemnie, np. nowotwór może przez ucisk wywołać utrudnienie odpływu płynu mózgowo-rdzeniowego i doprowadzić do wodogłowia, nawet jeszcze w tym okresie, gdy nie ma innych objawów wzmożonego ciśnienia wywołanego przez pierwotny guz. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

Zdarza się, że lekarz morię pomiesza z manią lub hebefrenią. Różnicowanie istotnie bywa czasem bardzo trudne, zwłaszcza w przypadkach ze słabo lub niewyraźnie podkreślonymi objawami zespołu organicznego. Podstawą różnicowania jest fakt, że zarówno w podnieceniu maniakalnym, jak i hebefrenicznym przeważa wzmożenie: napędu psychoruchowego nad prostym zanikiem hamulców etyczno-rozumowych. Moria jest raczej błogostanem, tak że czynnik aktywności nie wybija się na pierwszy plan. Nie ma tu właściwie ani typowego dla zespołu schizofrenicznego rozkojarzenia, nie mówiąc już o innych objawach, ani gonitwy myśli ze słowotokiem i napastliwą drażliwością. Read the rest of this entry »