February 25th, 2019

PREZBIOFRENIA (PRESBYOPHRENIA), CZYLI STARCZY ZESPÓŁ KORSAKOWA. W mianownictwie panuje tutaj zamieszanie. Bleuler utożsamia prezbiofrenię z chorobą Alzheimera, nie widząc między tymi jednostkami innej różnicy, jak tylko wcześniejszy lub późniejszy wiek występowania. Przeważa jednak pogląd, że prezbiofrenia jest odmianą otępienia starczego z górującym w obrazie klinicznym zespołem Korsakowa. Stan cielesny chorego bywa tutaj stosunkowo dobry, chociaż nie zawsze. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

W przypadkach zespołu depresyjnego miewamy ogromne trudności w rozstrzygnięciu, czy chodzi o depresję endogenną przebiegającą z nadciśnieniem, czy też o zespół nadciśnienia, powikłany epigenetycznie zespołem depresyjnym. Spośród spotykanych na tle nadciśnienia spraw somatycznych największe dla nas znaczenie mają napady padaczkowe oraz udary mózgowe. Sprawy te, bez względu na to, czy wiążą się z miażdżycą naczyń mózgowych, czy nie, stać się bowiem mogą z kolei podłożem powikłań psychotycznych. Samo nadciśnienie tętnicze, choćby nie prowadziło do napadów drgawkowych lub udaru, staje się również często podłożem dla stanów reaktywnych. Poza najczęstszą tutaj histerią, miewamy do czynienia z organozami rozmaitego typu. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Zaburzenia psychiczne, które zależą nie tylko od wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego, ale i od uszkodzenia samej tkanki mózgowej bezpośrednio, często poprzedzają wystąpienie objawów wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego i stąd ich duże znaczenie rozpoznawcze. Nie zawsze bowiem sprawa zaczyna się od objawów ogniskowych, zależnych od jej umiejscowienia. Zdarza się, że przypadki guzów w początkowym okresie nie mają uchwytnych objawów neurologicznych. Często ogólne objawy guza mózgu mogą być niewyraźne lub w ogóle nieuchwytne. Do tych ogólnych objawów zalicza się obok objawów wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego także napady padaczkowe uogólnione.  Natomiast na samym początku może się rzucać w oczy tylko zespół psychoorganiczny, którego etiologia pozostaje długi czas nie wyjaśniona. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

f. Objawy zależne od umiejscowienia. Objawy wypadnięcia czynności płatów czołowych, czyli tzw. zespół czołowy, omówiliśmy zasadniczo wśród zaburzeń pourazowych. Znaczenie dla psychiatrii ma również uszkodzenie prawej okolicy skroniowej. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Przeciwwskazania do wyrwania nerwu przeponowego stanowią: 1. gruźlica płuc o przebiegu ostrym; 2. wielka aktywność postępującej gruźlicy płuc, nawet przy usadowieniu w jednym płucu; w tych przypadkach należy poprzednio zmniejszyć natężenie sprawy chorobowej (leczenie higieniczno- dietetyczne, streptomycyna); 3. czynna gruźlica obu płuc; 4. bardzo rozległa gruźlica płuca zajmująca 2/3 lub połowę pola płucnego, wybitnie obniżająca pojemność życiową płuc; 5. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Alkoholizacja nerwu przeponowego o znaczeniu wyrwania nerwu przeponowego w leczeniu gruźlicy płuc- jako zabiegu uzupełniającego odmę opłucną częściową można sądzić na podstawie materiału Oddziału gruźliczego Dra K. Dąbrowskiego w Szpitalu Wolskim w Warszawie, zestawionego przez Nadzieję Berdo w tablicy dotyczącej 56 przypadków gruźlicy rozwiniętej jednego i obu płuc, obserwowanych od % roku do 7% lat.
Alkoholizacja nerwu przeponowego (Phrenicoalcoholisatio). W r. 1916 Heuschen polecił zamiast wyrywania nerwu przeponowego wstrzykiwanie do niego (po jego odsłonięciu) kilku l 90ro alkoholu, zwłaszcza w przypadkach, w których nie ma pewności, czy drugie płuco jest zupełnie zdrowe oraz w których ogniska gruźlicze znajdują się w górnej trzeciej części płuca. Porażenie przepony nie daje w tych przypadkach dość często żadnych wyników leczniczych, równocześnie zaś bez potrzeby, a czasami i ze szkodą dla chorego wyłącza z aktu oddechowego- zdrowe dolne części płuca. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Leczenie promieniami rentgenowskimi (Roentgenotherapia). Promienie rentgenowskie nie działają na prątki gruźlicy, natomiast małe ich dawki pobudzają tkankę ziarninową gruźliczą do szybszego bliznowacenia. Zatem leczenie gruźlicy płuc promieniami rentgenowskimi jest łagodnym nieswoistym leczeniem bodźcowym. Obumierająca tkanka ziarninowa i ogniska wysiękowe gruźlicze pod działaniem promieni rentgenowskich szybciej serowacieją i rozpadają się. Na tych faktach, stwierdzonych doświadczalnie na zwierzętach, polega leczenie gruźlicy płuc promieniami rentgenowskimi. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Natomiast przeciwwskazane jest leczenie przetworami złota: 1. w gruźlicy płuc ze zmianami rozpadowymi w płucach, a także z szybko postępującym wyniszczeniem chorego; 2. w gruźlicy płuc z gruźlicą przewodu pokarmowego i ostrym albo ciężkim przewlekłym zaburzeniem narządu trawienia; 3. w gruźlicy płuc powikłanej ciężką chorobą nerek, gdyż największą ilość złota wydziela się z moczem (Płotkowiak) w ciągu 13-14 godzin, a jego ślady w nerkach u zwierząt doświadczalnych można stwierdzić jeszcze do 7 dni. W gruźlicy płuc włóknistej leczenie złotem bywa bardzo często bezskuteczne, prawdopodobnie wskutek tego, że tkanka łączna uniemożliwia dostawanie się leku do ognisk gruźliczych. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Leczenie antybiotykami. W lecznictwie gruźlicy płuc pokłada się duże nadzieje na środki, zwane antybiotykami. Przez to miano rozumie się związki chemiczne, wytwarzane przez bakterie, grzyby, pleśnie, porosty i nawet wyższe rośliny a działające w sposób swoisty na pewne gatunki bakterii bakteriobójczo lub bakteriostatycznie. Do takich środków, stosowanych w lecznictwie gruźlicy płuc, należą streptomycyna i kwas paraaminosalicylowy.
Streptomycyna w leczeniu gruźlicy płuc. Streptomycyna jest wytworem przemiany materii grzybka Actinomyces griseus. Read the rest of this entry »

February 25th, 2019

Dla poprawy stanu odżywienia polecono również leczenie insuliną, która ma polepszać łaknienie i zmniejszać kaszel, poty nocne i inne objawy toksyczne oraz zwiększać wagę ciała. Wzrost wagi ciała spostrzega się głównie w pierwszym tygodniu leczenia, zależnie przede wszystkim od zatrzymania w ustroju wody, po części zaś od poprawy przyswajania węglowodanów. Działanie to jednak znika, pomimo dalszego stosowania insuliny, już w 2-4 tygodniu. Nieraz na początku leczenia insuliną spostrzega się wzrost ogólnej ciepłoty ciała o 0,3-0,5°, który po 8-15 dniach stopniowo ustępuje, tak iż ogólna ciepłota ciała powraca do poziomu okresu przedinsulinowego. Leczenie insuliną nie wstrzymuje dalszego rozwoju choroby w posuniętych okresach suchot płuc, natomiast może być pomocne w okresie początkowym, nigdy jednak nie może zastąpić leczenia higieniczno-dietetycznego ani odprężającego, a zatem nie powinno go opóźniać. Read the rest of this entry »