July 25th, 2018

Obraz kliniczny. Choroba częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Bardzo rzadko pojawia się nawet znacznie przed 45 r. ż., opisywano też bardzo późno rozpoczynające się przypadki. Czas trwania wynosi od dwóch do kilkunastu lat. Read the rest of this entry »

July 25th, 2018

Przy wzmożonym ciśnieniu śródczaszkowym najczęściej chodzi o bóle ranną porą, gdyż wówczas ciśnienie krwi fizjologicznie bywa najwyższe. Z biegiem czasu bóle stają się coraz regularniejsze i trwają coraz dłużej. Skargi na bóle głowy okolicy czołowej nie mają znaczenia lokalizacyjnego. Po wysiłkach fizycznych, przy napięciu tłoczni brzusznej, np. w czasie defekacji przy nachylaniu się lub przy szybkiej zmianie postawy ciała z leżącej na wyprostowaną, przy kaszlu i kichaniu, a więc wówczas gdy ciśnienie śródczaszkowe zwiększa się;-bóle głowy nasilają się. Read the rest of this entry »

July 25th, 2018

Wypełnieniem jamy czaszki rządzi tzw. zasada Monroe-Kelliego, wyrażająca się wzorem: mózg + ilość płynu + ilość krwi = wartość stała. Jeżeli więc narasta ciśnienie śródczaszkowe ponad granicę przestrzeni rezerwowej, to w końcu musi się to dziać na koszt zaopatrzenia mózgu krwią tętniczą. Wyrazem klinicznym tego stanu rzeczy jest praesomnolentia, somnolentia, sopor, w końcu coma. Najdłużej utrzymują się przy życiu biologicznie ważne ośrodki pnia mózgowego, wreszcie tkanka nerwowa ulega uduszeniu i następuje śmiertelne porażenie ośrodka oddechowego. Read the rest of this entry »

July 25th, 2018

Późno pojawiające się napady padaczkowe powinny zawsze budzić podejrzenie guza mózgu. O ile napady korowe typu Jacksona mają znaczenie objawu lokalizacyjnego, o tyle napady uogólnione nie dają podstaw do takiej oceny, gdyż najczęściej bywają wyrazem wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego. Jak z tego widzimy, żaden pojedynczo wzięty objaw nie posiada bezwzględnej siły dowodowej, lecz razem wzięte, choćby nie były w komplecie, powinny budzić podejrzenie guza mózgu. Dopiero pojawienie się objawów ogniskowych łącznie z wynikami badań pneumo- i elektroencefalograficznych rozstrzyga o rozpoznaniu . Zaburzenia psychiczne zwłaszcza gdy chodzi o wczesne rozpoznanie lub o rozpoznanie tam, gdzie wszystkie inne objawy zawiodą, posiadają ogromne przez neurologów na ogół nie zawsze doceniane znaczenie rozpoznawcze. Read the rest of this entry »