Posts Tagged ‘okulista’

W czasie leczenia streptomycyna spostrzegano

W czasie leczenia streptomycyną spostrzegano następujące objawy toksyczne: 1. zmiany skórne z uczulenia (pokrzywka, rumień, grudki i inne); 2. zaburzenia słuchu, które mogą dojść aż do głuchoty; 3. zaburzenia równowagi objawiające się przede wszystkim zawrotami głowy; 4. gorączkę; 5. zwiększenie liczby krwinek kwasochłonnych w krwi; 6. zaburzenia czucia na kończynach i na twarzy. Pojawienie się eozynofilii w krwi nakazuje obniżenie dawek a powi- kłania nerwowe oraz skórne – zaprzestanie leczenia streptomycyną. W leczeniu gruźlicy płuc streptomycynę stosuje się domięśniowo w lOro roztworze w dawce początkowo 0,5 dwa razy dziennie w 12-go- dzinnych odstępach przez 10 dni z jednodniową przerwą po 5 dniu, a następnie po jednodniowej przerwie w dawce 0,25 dwa razy dziennie przez 30 dni, w ostrej gruźlicy prosówkowej. – w dawce dobowej 1,0 przez 3-6 miesięcy. Poczyniono próby leczenia gruźlicy płuc jamistej bezpośrednio wstrzy- kiwaniem streptomycyny do jamy gruźliczej przez ścianę klatki piersiowej w tych przypadkach, w których leczenie odmą opłucną było bezskuteczne lub niewykonalne. Leczenie polega na codziennym wpro- wadzaniu do jamy przez kilka miesięcy 0,5 g streptomycyny w 1 mI płynu. Większych dawek ani większego stężenia nie poleca się, by uniknąć wykrztuszania leku i miejscowego podrażnienia, które mo- głoby wywołać krwioplucie. Jednocześnie wstrzykuje się domięśniowo 2 razy dziennie w odstępach l2-godzinnych po 0,5 g streptomycyny za każdym razem, a to dla zapobieżenia wysiewom gruźliczym. Pod wpływem takiego postępowania spostrzega się stopniowe zmniej- szenie się jamy, gojenie się innych zmian gruźliczych w płucach oraz zmniejszanie się ilości plwociny i liczby w niej prątków. [podobne: , olejek makadamia, fizjoterapia, okulista ]

Posts Tagged ‘okulista’

W czasie leczenia streptomycyna spostrzegano

Iperyt azotowy w leczeniu gruźlicy płuc Leczenie gruźlicy płuc iperytem azotowym opiera się na jego właści- wości pobudzania układu śródbłonkowo-siateczkowego, przyśpieszania bliznowacenia i cofania się stanów zapalnych (Aleksandrowicz) i na ha- mowaniu wzrostu prątków gruźlicy (Legeżyński). Lek wstrzykuje się dożylnie w postaci nitrogranulogenu 5-10 dni z rzędu w dawce 0,02 mg na kg wagi ciała w 10 mI fizjologicz- nego roztworu soli kuchennej zaraz po jego sporządzeniu. Pomiędzy poszczególnymi, seriami wstrzykiwań .5-10 wstrzykiwań każda prze- strzega się odstępu 3-tygodniowego. Leczenie trwa szereg miesięcy aż do uzyskania pożądanego wyniku. Właściwości iperytu przeciwzapalne, resorbujące i przyśpieszające bli- znowacenie zwiększają skuteczność leczenia gruźlicy płuc streptomycyną. Toteż Aleksandrowicz poleca skojarzone leczenie gruźlicy płuc ipery- tem i streptomycyną. Polega ono na stosowaniu nitrogranulogenu w wy- żej podany sposób i na dołączeniu leczenia streptomycyną, zaczynając od 7 dnia leczenia nitrogranulogenem; na który przypada szczyt przeciw- zapalnego działania iperytu. Streptomycynę stosuje się w dawce 0,25 na dobę kontynuując leczenie nią aż do ogólnej dawki 10-15,0. Ocena wartości metody iperytowo-streptomycynowej leczenia gruźlicy płuc wymaga dalszych spostrzeżeń.
Postępowanie przeciwobjawowe w gruźlicy płuc Podstawowe leczenie gruźlicy płuc poprawia stan chorobowy, zmniej- sza zatrucie ustroju jadami gruźliczymi i w ten sposób łagodzi, a nawet usuwa poszczególne dolegliwości niepokojące chorego. Nieraz jednak nie- które przypadłości i objawy są tak znaczne, że wymagają dodatkowego postępowania z zastosowaniem środków farmaceutycznych. Najczęściej są to objawy ogólne oraz objawy w zakresie klatki piersiowej. Chorzy uskarżają się nieraz na gorączkę, obfite nocne poty, bezsen- ność, ogólne osłabienie i wyczerpanie, w zakresie zaś narządu oddecho- wego – na bóle, suchy kaszel, częściej jednak z wykrztuszaniem, i na krwioplucie. Do częstych skarg należy brak łaknienia. Gorączka. [podobne: , Karmy dla psów, okulista, olejek kokosowy ]