August 23rd, 2018

CHOROBA ALZHEIMERA. Jest to choroba rzadka. Występuje zwykle w okresie przedstarczym, w wieku między 50 a 65 r. ż., wyjątkowo znacznie wcześniej. W ciągu kilku lat doprowadza do głębokiego otępienia. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

CHOROBA KRAEPELINA. Pod nazwą tą opisuje się w piśmiennictwie obrazy kliniczne składające się z jednej strony z objawów katatonoidalnych (podniecenie z rozkojarzeniem, niepokój, urojenia, omamy), jednakże zazwyczaj bez negatywizmu, z drugiej strony z wyraźnych objawóch psychoorganicznych (bezsensowne urojenia, otępienie, organiczne- zaburzenia pisma, zamazana mowa), Występują też napady padaczkowate lub szczególne napady typu tężcowego. Przy ostrym przebiegu chorzy często giną wśród biegunek i charłactwa ze zmianami odżywczymi skóry. Przebieg bywa czasem podostry, możliwe są remisje. Histopatologicznie stwierdza się w trzech górnych warstwach korowych zmiany zwyrodnieniowe komórek nerwowych. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

ZABURZENIA PSYCHICZNE W NIEKTÓRYCH ORGANICZNYCH CHOROBACH MÓZGU. PROCESY ŚCIEŚNIAJĄCE PRZESTRZEŃ ŚRÓDCZASZKOWĄ (GUZY). Sprawy chorobowe, które tu omówimy, leżą na pograniczu neurologii i psychiatrii. Każda organiczna sprawa mózgowa, choćby zasadniczo była natury tylko neurologicznej, a więc przebiegała bez zaburzeń psychicznych, może w pewnych warunkach nabrać znaczenia psychiatrycznego. Dzieje się to najczęściej w ten sposób, że już pierwotnie dochodzi do objawów psychoorganicznych. Read the rest of this entry »

August 23rd, 2018

c. Nastrój tylko w okresie neurasteniczno-hipochondrycznym bywa przygnębiony, później przeważnie widzimy błogostan z utratą poczucia choroby. Nawet silne bóle głowy i wymioty chory przyjmuje z zadziwiającą obojętnością i optymizmem. Widuje się chorych z porażeniami i ślepotą, którzy na pytanie, jak im się powodzi, odpowiadają z beztroskim uśmiechem doskonale. Jeżeli pozostawimy chorego samemu sobie, to trwa on w stanie apatii. Read the rest of this entry »