September 18th, 2019

CHOROBA ALZHEIMERA. Jest to choroba rzadka. Występuje zwykle w okresie przedstarczym, w wieku między 50 a 65 r. ż., wyjątkowo znacznie wcześniej. W ciągu kilku lat doprowadza do głębokiego otępienia. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

CHOROBA KRAEPELINA. Pod nazwą tą opisuje się w piśmiennictwie obrazy kliniczne składające się z jednej strony z objawów katatonoidalnych (podniecenie z rozkojarzeniem, niepokój, urojenia, omamy), jednakże zazwyczaj bez negatywizmu, z drugiej strony z wyraźnych objawóch psychoorganicznych (bezsensowne urojenia, otępienie, organiczne- zaburzenia pisma, zamazana mowa), Występują też napady padaczkowate lub szczególne napady typu tężcowego. Przy ostrym przebiegu chorzy często giną wśród biegunek i charłactwa ze zmianami odżywczymi skóry. Przebieg bywa czasem podostry, możliwe są remisje. Histopatologicznie stwierdza się w trzech górnych warstwach korowych zmiany zwyrodnieniowe komórek nerwowych. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

ZABURZENIA PSYCHICZNE W NIEKTÓRYCH ORGANICZNYCH CHOROBACH MÓZGU. PROCESY ŚCIEŚNIAJĄCE PRZESTRZEŃ ŚRÓDCZASZKOWĄ (GUZY). Sprawy chorobowe, które tu omówimy, leżą na pograniczu neurologii i psychiatrii. Każda organiczna sprawa mózgowa, choćby zasadniczo była natury tylko neurologicznej, a więc przebiegała bez zaburzeń psychicznych, może w pewnych warunkach nabrać znaczenia psychiatrycznego. Dzieje się to najczęściej w ten sposób, że już pierwotnie dochodzi do objawów psychoorganicznych. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

c. Nastrój tylko w okresie neurasteniczno-hipochondrycznym bywa przygnębiony, później przeważnie widzimy błogostan z utratą poczucia choroby. Nawet silne bóle głowy i wymioty chory przyjmuje z zadziwiającą obojętnością i optymizmem. Widuje się chorych z porażeniami i ślepotą, którzy na pytanie, jak im się powodzi, odpowiadają z beztroskim uśmiechem doskonale. Jeżeli pozostawimy chorego samemu sobie, to trwa on w stanie apatii. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Wyrwanie nerwu przeponowego (Phrenicoexhaeresis s. phrenicectomia). Częstość zapalenia opłucnej w przebiegu odmy opłucnej leczniczej oraz niemożność otrzymania skutecznej odmy w pewnej liczbie przypadków gruźlicy płuc wskutek zrostów opłucnych nasunęły na myśl zastosowanie w celu leczniczym sztucznie wywołanego porażenia przepony po stronie chorego płuca. Zastosowano ten zabieg pierwotnie do leczenia gruźlicy z jamami, usadowionymi w dolnym płacie jednego płuca, zwłaszcza w górno-tylnym odcinku tego płata, tu bowiem jamy trudno się goją w związku z ruchami oddechowymi przepony. Zniesienie ruchów i uniesienie ku górze porażonej połowy przepony, zmniejszając napięcie chorego płata płucnego i zapewniając mu spokój, miało sprzyjać zapadnięciu się jamy i gojeniu się zmiany gruźliczej przez zwłóknienie. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Powikłania pooperacyjne mogą dotyczyć także narządów trawiennego, oddechowego i krążenia. Po operacji chorzy uskarżają się nieraz na silne wzdęcia brzucha, bóle w brzuchu, uczucie pełności lub ściskania w dołku sercowym, odbijania, nawet wymioty i utratę łaknienia. Tym dolegliwościom nierzadko towarzyszy przesunięcie narządów brzusznych, ich zniekształcenie i inne zmiany. Dolegliwości często są tym silniejsze, im wyżej unosi się przepona. W przypadkach bardzo wysokiego jej ustawienia spostrzegano obrazy chorobowe, przypominające przepuklinę przeponową. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Przecięcie mięśni pochyłych (Scalenotomia). Metodę polegającą na przecięciu mięśni pochyłych szyi u dalszych ich przyczepów polecili (w r. 1931) Gale i Midleton jako zabieg leczniczy samodzielny w gruźlicy płuc. Obecnie stosuje się ją także w skojarzeniu z wyrwaniem nerwu przeponowego, przecięciem nerwów międzyżebrowych i z obu tymi metodami równocześnie, jako wskazania podaje się: 1. gruźlicę obu szczytów płucnych; skalentomin odosobniona oraz skojarzona z przecięciem 6-7 górnych nerwów międzyżebrowych nie usuwa w tym przypadku ruchów oddechowych podstawy płuc; 2. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Leczenie surowicami swoistymi oraz szczepionkami. Leczenie gruźlicy płuc surowicami przeciwgruźliczymi, sporządzonymi w różny sposób (Maragliano, Marmorek, Martiniec i in.), oraz leczenie szczepionkami (szczepionka Włodzimierza Fińskiego, deemina Zdzisława Michalskiego i in.) nie utrzymały się w lecznictwie gruźlicy płuc.
Chemoterapia w gruźlicy płuc. Wspaniałe wyniki, uzyskane chemoterapią przez Ehrlicha w leczeniu chorób, wywoływanych przez pierwotniaki, nasunęły pomysł poszukiwania środków, które wywierałyby działanie bakteriozwrotne na prątki gruźlicy nie uszkadzając jednocześnie zdrowych tkanek. Uzyskano wkrótce liczne leki i barwniki, które istotnie po wprowadzeniu do ustroju gromadzą się po części na obwodzie gruzełków w ich komórkach nabłonkowych, po części w masach zserowaciałych. Okazało się jednak, że chodzi tu tylko o przenikanie (dyfuzję) tych środków do tkanki obumarłej, przy czym zjawisko to jest zupełnie nieswoiste, gdyż spostrzega się je także w zmianach zapalnych niegruźliczych. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019

Chorzy znoszą przetwory złota lepiej, jeżeli leczenie to kojarzy się ze stosowaniem przetworów wątroby. Toteż w przypadkach nietolerancji na złoto poleca się, oprócz przerwania leczenia złotem; opoterapię wątrobną. Niektórzy polecają wstrzykiwać. złoto w 5-10 ml 5ro roztworu glukonianu sodowego (natrium gluconatum) lub wapniowego (calcium glueonatum), które zwiększają tolerancję ustroju na złoto. L. Read the rest of this entry »

September 18th, 2019