August 24th, 2018

Obraz kliniczny. Choroba częściej występuje u kobiet niż u mężczyzn. Bardzo rzadko pojawia się nawet znacznie przed 45 r. ż., opisywano też bardzo późno rozpoczynające się przypadki. Czas trwania wynosi od dwóch do kilkunastu lat. Read the rest of this entry »

August 24th, 2018

Różnorodność i zmienność objawów wytłumaczyć się da warunkami ukrwienia mózgu. Gorsze ukrwienie pewnych części mózgu, wywołane stanami kurczowymi naczyń, może się po pewnym czasie wyrównać i dać poprawę w obrazie klinicznym. Z upływem czasu zwiększają się rozmiary źle ukrwionych części mózgu i liczba tego rodzaju ognisk, wskutek czego dochodzi do trwalszych, nieodwracalnych lub bardzo trudno odwracalnych zaburzeń. Jeszcze cięższe objawy występują w związku z wynaczynieniami i ogniskami rozmięknienia. Czasem już w ciągu kilku tygodni może nastąpić zejście śmiertelne. Read the rest of this entry »

August 24th, 2018

Leczenie zapobiegawcze uwiądu starczego wzbogaciło się w ostatnich latach o metodę nowokainową. Okazuje się, że kilkuletnie stosowanie domięśniowych wstrzykiwań nowokainy 2u w dawce 2-5 ml 3 razy tygodniowo, z wielokrotnym powtarzaniem serii wstrzykiwań po 10-15 zabiegów, daje zadziwiające wyniki w leczeniu zaburzeń związanych ze starzeniem się. W leczeniu uwiądu starczego osiąga się efekty odmładzające. Zdaje się to być w tej chwili metoda przyszłości, jeśli chodzi o leczenie zapobiegawcze otępienia starczego. Wytłumaczenie tych wyników nie jest łatwe. Read the rest of this entry »

August 24th, 2018

Późno pojawiające się napady padaczkowe powinny zawsze budzić podejrzenie guza mózgu. O ile napady korowe typu Jacksona mają znaczenie objawu lokalizacyjnego, o tyle napady uogólnione nie dają podstaw do takiej oceny, gdyż najczęściej bywają wyrazem wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego. Jak z tego widzimy, żaden pojedynczo wzięty objaw nie posiada bezwzględnej siły dowodowej, lecz razem wzięte, choćby nie były w komplecie, powinny budzić podejrzenie guza mózgu. Dopiero pojawienie się objawów ogniskowych łącznie z wynikami badań pneumo- i elektroencefalograficznych rozstrzyga o rozpoznaniu . Zaburzenia psychiczne zwłaszcza gdy chodzi o wczesne rozpoznanie lub o rozpoznanie tam, gdzie wszystkie inne objawy zawiodą, posiadają ogromne przez neurologów na ogół nie zawsze doceniane znaczenie rozpoznawcze. Read the rest of this entry »