June 27th, 2018

CHOROBA ALZHEIMERA. Jest to choroba rzadka. Występuje zwykle w okresie przedstarczym, w wieku między 50 a 65 r. ż., wyjątkowo znacznie wcześniej. W ciągu kilku lat doprowadza do głębokiego otępienia. Read the rest of this entry »

June 27th, 2018

Poza zaburzeniami afatycznymi stwierdza się agnozję: chorzy nie rozpoznają przedmiotów codziennego użytku ani dobrze im znanych osób z najbliższego otoczenia, nie rozpoznaną też trafnie strony prawej i lewej ani ułożenia własnych kończyn (autotopagnozja). Zależy to od zmian w zakręcie kątowym (gyrus angularis) i w rowku międzyciemieniowym (sulcus interparietalis). Objawy te bywają zmienne i niewyraźne w porównaniu z zaburzeniami ogniskowymi pochodzącymi z tychże okolic, dlatego nadano im nazwę zamazanych objawów ogniskowych. W miarę jak pogłębiają się objawy zespołu psychoorganicznego, chorzy stopniowo zatracają poczucie choroby, jednakże jeszcze długi czas mogą mieć zachowaną uczuciowość wyższą i zachowywać się bez zarzutu. Z czasem otępienie zwiększa się, pojawia się dezorientacja w miejscu i czasie, występuje skłonność do stereotypowych czynności, np. Read the rest of this entry »

June 27th, 2018

PREZBIOFRENIA (PRESBYOPHRENIA), CZYLI STARCZY ZESPÓŁ KORSAKOWA. W mianownictwie panuje tutaj zamieszanie. Bleuler utożsamia prezbiofrenię z chorobą Alzheimera, nie widząc między tymi jednostkami innej różnicy, jak tylko wcześniejszy lub późniejszy wiek występowania. Przeważa jednak pogląd, że prezbiofrenia jest odmianą otępienia starczego z górującym w obrazie klinicznym zespołem Korsakowa. Stan cielesny chorego bywa tutaj stosunkowo dobry, chociaż nie zawsze. Read the rest of this entry »

June 27th, 2018

Obraz kliniczny. Zaburzenia psychiczne mogą powstać nagle jako następstwo przebytego udaru albo też stopniowo. W tym ostatnim przypadku zwracać trzeba uwagę na zwiastuny. Znamienna jest tu trójca objawów: ból głowy, zawroty głowy i zaburzenia pamięci. Znamienne jest szybkie przemijanie w ciągu dłuższego okresu czasu lub nawet w ciągu dnia objawów ogniskowych. Read the rest of this entry »