Powiklania pooperacyjne moga dotyczyc takze

Powikłania pooperacyjne mogą dotyczyć także narządów trawiennego, , oddechowego i krążenia. Po operacji chorzy uskarżają się nieraz na silne wzdęcia brzucha, bóle w brzuchu, uczucie pełności lub ściskania w dołku sercowym, odbijani:a, nawet wymioty i utratę łaknienia. Tym dolegliwościom nierzadko towa- rzyszy przesunięcie narządów brzusznych, ich zniekształcenie i inne zmiany. Dolegliwości często są tym silniejsze, im wyżej unosi się prze- pona. W przypadkach bardzo wysokiego jej ustawienia spostrzegano obrazy chorobowe, przypominające przepuklinę przeponową. Tacy chorzy Prócz dolegliwości żołądkowych odczuwają często także liczne przypa- dłości oddechowe i sercowe, zależne od zmiany warunków czynnościo- wych praey serca, narządu oddechowego i narządów brzusznych. W naszym piśmiennictwie przypadek takiego ciężkiego zespołu sercowo-żołąd- kowego po wyrwaniu nerwu przeponowego opisał Norbert Berlin. Wyższe ustawienie żołądka po wyrwaniu nerwu przeponowego pociąga za sobą w wyjątkowych przypadkach jego skręt (torsio) i wywołuje ciężki obraz zawęźlenia (volvulus) żołądka z silnymi bólami i wymiotami przy- pominający zwężenie odźwiernika. Dla uniknięcia tego powikłania należy przed przystąpieniem do wyrwania lewego nerwu przeponowego przeko- nać się badaniem klinicznym łącznie z radiologicznym, czy nie ma skrycie przebiegającego zapalenia okołożołądkowego lub innej sprawy, która mo- głaby po wyrwaniu nerwu przeponowego wywołać mechanicznie zaburze- nia żołądka z groźnymi następstwami. Zaburzenia trawienne po wyrwaniu nerwu przeponowego zdarzają się częściej po operacji na lewym nerwie, przy czym znacznie częściej u osób z opadnięciem trzewi brzusznych. Dolegliwości żołądkowe, nieraz bardzo uporczywe i uciążliwe dla cho- rych w związku z wyrwaniem nerwu przeponowego, szybko ustępują po zastosowaniu odmy otrzewnej. Dla otrzymania tej odmy nakłuwa się powłoki brzuszne w połowie od- ległości między pępkiem a przednim górnym kolcem biodrowym po lewej stronie i wprowadza się 250-350 ml wyjałowionego powietrza. Powłoki można nakłuwać też w X prawym międzyżebrzu w tylnej linii. pachowej, przy czym chory podczas zabiegu leży na lewym boku. Igłę wkłuwa się znieczulając ścianę brzucha na całej jej grubości w miejscu wkłucia. Po przejściu igły przez otrzewną ścienną łączy się ją ze strzykawką po- jemności 50-70 ml lub z przyrządem do odmy i wprowadza się powietrze. Kontrola manometryczna jest zbędna. Obawa zranienia pętli jelitowej jest przesadna, zazwyczaj bowiem wymyka się ona przy powolnym posu- waniu igły. Powstanie odmy otrzewnej objawia się zniknięciem stłumie- nia wątrobnego już po wprowadzeniu do jamy otrzewnej 100 ml po- wietrza. Czasami odmę otrzewną trzeba powtarzać kilkakrotnie. Odma otrzewna działa skutecznie przeciwko dolegliwościom nie tylko żołąd- kowym, ale nieraz także oddechowym i sercowym. [hasła pokrewne: , tusz do rzęs, implanty Warszawa, odżywki do rzęs ]