Napady padaczkowe.

September 23rd, 2018

Późno pojawiające się napady padaczkowe powinny zawsze budzić podejrzenie guza mózgu. O ile napady korowe typu Jacksona mają znaczenie objawu lokalizacyjnego, o tyle napady uogólnione nie dają podstaw do takiej oceny, gdyż najczęściej bywają wyrazem wzmożenia ciśnienia śródczaszkowego. Jak z tego widzimy, żaden pojedynczo wzięty objaw nie posiada bezwzględnej siły dowodowej, lecz razem wzięte, choćby nie były w komplecie, powinny budzić podejrzenie guza mózgu. Dopiero pojawienie się objawów ogniskowych łącznie z wynikami badań pneumo- i elektroencefalograficznych rozstrzyga o rozpoznaniu . Zaburzenia psychiczne zwłaszcza gdy chodzi o wczesne rozpoznanie lub o rozpoznanie tam, gdzie wszystkie inne objawy zawiodą, posiadają ogromne przez neurologów na ogół nie zawsze doceniane znaczenie rozpoznawcze. I tutaj można zresztą powiedzieć, że wynik badania psychiatrycznego nigdy nie daje jeszcze pewności rozpoznawczej. Obowiązkiem psychiatry jest jednak myśleć zawsze o możliwości guza mózgu. Nie jest błędem, jeśli podejrzenie psychiatry okaże się z biegiem czasu bezpodstawne, nie jest błędem nie do darowania, jeżeli zaburzenia psychiczne spowodowane guzem mózgu zostaną rozpoznane błędnie. Chory taki umieszczony w szpitalu psychiatrycznym lub oddany pod opiekę rodziny z byle jakim psychiatrycznym rozpoznaniem, bywa często stracony. Wyraźne objawy guza mózgu wyjdą na jaw w okresie, gdy może już być za późno na właściwe w tych przypadkach leczenie neurochirurgiczne. W podręcznikach neurologii zaburzenia psychiczne często omawia się nie dość dokładnie albo się je niemal pomija, poprzestając na ogólnikach. W ogóle w piśmiennictwie nie dość ostro rozgranicza się objawy organiczne związane bezpośrednio z guzem mózgu, od zespołów nawarstwionych epigenetycznie. Te ostatnie nie są bowiem objawem, lecz powikłaniem. Powikłanie to wystąpić może, jak to widzieliśmy, na podłożu organicznym wszelkiej etiologii. Znaczenie rozpoznawcze mają następujące zaburzenia psychiczne. [podobne: rehabilitacja uraz mózgu, rehabilitacja we Wrocławiu, kasetony świetlne ]
[hasła pokrewne: tuberkulina, fizykoterapia szczecin, nietolerancje pokarmowe testy ]

Powiązane tematy z artykułem: fizykoterapia szczecin nietolerancje pokarmowe testy tuberkulina