Leczenie streptomycyną.

September 14th, 2018

W czasie leczenia streptomycyną spostrzegano następujące objawy toksyczne: 1. zmiany skórne z uczulenia (pokrzywka, rumień, grudki i inne); 2. zaburzenia słuchu, które mogą dojść aż do głuchoty; 3. zaburzenia równowagi objawiające się przede wszystkim zawrotami głowy; 4. gorączkę; 5. zwiększenie liczby krwinek kwasochłonnych w krwi; 6. zaburzenia czucia na kończynach i na twarzy. Pojawienie się eozynofilii w krwi nakazuje obniżenie dawek a powikłania nerwowe oraz skórne – zaprzestanie leczenia streptomycyną. W leczeniu gruźlicy płuc streptomycynę stosuje się domięśniowo w 10ro roztworze w dawce początkowo 0,5 dwa razy dziennie w 12-godzinnych odstępach przez 10 dni z jednodniową przerwą po 5 dniu, a następnie po jednodniowej przerwie w dawce 0,25 dwa razy dziennie przez 30 dni, w ostrej gruźlicy prosówkowej – w dawce dobowej 1,0 przez 3-6 miesięcy. Poczyniono próby leczenia gruźlicy płuc jamistej bezpośrednio wstrzykiwaniem streptomycyny do jamy gruźliczej przez ścianę klatki piersiowej w tych przypadkach, w których leczenie odmą opłucną było bezskuteczne lub niewykonalne. Leczenie polega na codziennym wprowadzaniu do jamy przez kilka miesięcy 0,5 g streptomycyny w 1 ml płynu. Większych dawek ani większego stężenia nie poleca się, by uniknąć wykrztuszania leku i miejscowego podrażnienia, które mogłoby wywołać krwioplucie. Jednocześnie wstrzykuje się domięśniowo 2 razy dziennie w odstępach 12-godzinnych po 0,5 g streptomycyny za każdym razem, a to dla zapobieżenia wysiewom gruźliczym. Pod wpływem takiego postępowania spostrzega się stopniowe zmniejszenie się jamy, gojenie się innych zmian gruźliczych w płucach oraz zmniejszanie się ilości plwociny i liczby w niej prątków. [podobne: miniimplanty ortodontyczne, płaskostopie leczenie u dorosłych, narzędzia endodontyczne opis ]
[patrz też: piperine forte gdzie kupic, uwiąd starczy objawy, kwas paraaminosalicylowy ]

Powiązane tematy z artykułem: kwas paraaminosalicylowy piperine forte gdzie kupic uwiąd starczy objawy