W czasie leczenia streptomycyna spostrzegano

W czasie leczenia streptomycyną spostrzegano następujące objawy toksyczne: 1. zmiany skórne z uczulenia (pokrzywka, rumień, grudki i inne); 2. zaburzenia słuchu, które mogą dojść aż do głuchoty; 3. zaburzenia równowagi objawiające się przede wszystkim zawrotami głowy; 4. gorączkę; 5. zwiększenie liczby krwinek kwasochłonnych w krwi; 6. zaburzenia czucia na kończynach i na twarzy. Pojawienie się eozynofilii w krwi nakazuje obniżenie dawek a powi- kłania nerwowe oraz skórne – zaprzestanie leczenia streptomycyną. W leczeniu gruźlicy płuc streptomycynę stosuje się domięśniowo w lOro roztworze w dawce początkowo 0,5 dwa razy dziennie w 12-go- dzinnych odstępach przez 10 dni z jednodniową przerwą po 5 dniu, a następnie po jednodniowej przerwie w dawce 0,25 dwa razy dziennie przez 30 dni, w ostrej gruźlicy prosówkowej. – w dawce dobowej 1,0 przez 3-6 miesięcy. Poczyniono próby leczenia gruźlicy płuc jamistej bezpośrednio wstrzy- kiwaniem streptomycyny do jamy gruźliczej przez ścianę klatki piersiowej w tych przypadkach, w których leczenie odmą opłucną było bezskuteczne lub niewykonalne. Leczenie polega na codziennym wpro- wadzaniu do jamy przez kilka miesięcy 0,5 g streptomycyny w 1 mI płynu. Większych dawek ani większego stężenia nie poleca się, by uniknąć wykrztuszania leku i miejscowego podrażnienia, które mo- głoby wywołać krwioplucie. Jednocześnie wstrzykuje się domięśniowo 2 razy dziennie w odstępach l2-godzinnych po 0,5 g streptomycyny za każdym razem, a to dla zapobieżenia wysiewom gruźliczym. Pod wpływem takiego postępowania spostrzega się stopniowe zmniej- szenie się jamy, gojenie się innych zmian gruźliczych w płucach oraz zmniejszanie się ilości plwociny i liczby w niej prątków. [podobne: , olejek makadamia, fizjoterapia, okulista ]