Pozłotowe odczyny ogniskowe.

August 12th, 2018

W zakresie narządu oddechowego spostrzegano pozłotowe odczyny ogniskowe, takie jak po tuberkulinie, nadto krwioplucia, krwotoki z nosa, przemijającą duszność. W zakresie narządu krążenia spostrzegano bóle i niepokój w okolicy sercowej, bicie serca, przyśpieszenie jego czynności i zaburzenia naczynioruchowe. Ze strony narządu krwiotwórczego opisano ciężkie powikłania pozłotowe w postaci śmiertelnej agranulocytozy i krwotocznej aleukii (aleukia haemorrhagica). Ze strony układu nerwowego spostrzegano bóle głowy, drżenie rąk, przygnębienie lub przejściowe podniecenie, zapalenie wielu nerwów, zespół Landryego i in. Wrażliwość na sole złota bywa różna u różnych osób, a nawet zmienna u tej samej osoby. Powikłania stojące w związku z leczeniem przetworami złota mogą powstawać nawet już po małych ich dawkach i być pomimo to ciężkie. Ta okoliczność nakazuje wielką ostrożność w leczeniu przetworami złota. Toteż nie należy go stosować w praktyce ambulatoryjnej, pozostawiając je klinikom, szpitalom i zakładom leczniczym w ogóle (sanatorium itd.) pod warunkiem ścisłego nadzoru lekarskiego przy niezaniedbywaniu równoczesnego stosowania innych sposobów leczenia. Dla zapobieżenia powikłaniom niektórzy polecają w okresie leczenia złotem, prócz zwykłych badań stanu chorego, systematyczne badania krwi co do krwinek białych, by uprzedzić powstanie agranulocytozy oraz ostrej białaczki, nadto badanie poziomu mocznika w krwi i objawu opaskowego. Leczenie przerywa się z pojawieniem się wyraźnej eozynofilii, także leukopenii i neutropenii z limfocytozą, azocicy lub objawów utajonej krwotoczności w postaci wybroczyn skórnych po założeniu na ramię opaski na 10 minut. Podjęto próby określania tolerancji ustroju na sole złota za pomocą tzw. aurodermoteakcji polegającej na badaniu stopnia oddziaływania skóry na śródskórne wstrzyknięcie 1 mg przetworu złota. Dodatni odczyn skórny ma podobno pojawiać się u chorych, którzy na leczenie złotem oddziałują powikłaniami pozłotowymi, natomiast odczynu tego nie ma u chorych, którzy leczenie złotem znoszą dobrze. [hasła pokrewne: rezonans magnetyczny warszawa, kurs psychoterapii lublin, medycyna paliatywna czasopismo ]
[więcej w: porażenie nerwu przeponowego, forum kulturystyczne, poradnia preluksacyjna ]

Powiązane tematy z artykułem: forum kulturystyczne poradnia preluksacyjna porażenie nerwu przeponowego