W zakresie narzadu oddechowego spostrzegano

W zakresie narządu oddechowego spostrzegano pozłotowe odczyny ogniskowe, takie jak po tuberkulinie, n.adto krwioplucia, krwo- toki z nosa, przemijającą duszność, W zakresie narządu krążenia spostrzegano bóle i niepokój w okolicy sercowej, bicie serca, przyśpieszenie jego czynności i zabu- rzenia naczynioruchowe. Ze strony narządu krwiotwórczego opisano ciężkie powi- kłania pozłotowe w postaci śmiertelnej agranulocytozy i krwotocznej aleukii (aleukia haemorrhagica). Ze strony układu nerwowego spostrzegano bóle głowy, drże- nie rąk, przygnębienie lub przejściowe podniecenie, zapalenie wielu ner- wów, zespół Landryego i in. Wrażliwość na sole złota bywa różna u różnych osób, a nawet zmien- na u tej samej osoby. Powikłania stojące w związku z leczeniem prze- tworami złota mogą powstawać nawet już po małych ich dawkach i być pomimo to ciężkie. Ta okoliczność nakazuje wielką ostrożność w leczeniu przetworami złota. Toteż nie należy go stoso- wać w praktyce ambulatoryjnej, pozostawiając je klinikom, szpitalom i zakładom leczniczym w ogóle (sanatorium itd.) pod warunkiem ścisłego nadzoru lekarskiego przy nie zaniedbywaniu równoczesnego stosowania innych sposobów leczenia. Dla zapobieżenia powikłaniom niektórzy polecają w okresie lecze- nia złotem, prócz zwykłych badań stanu chorego, systematyczne badania krwi co do krwinek białych, by uprzedzić powstanie agranulocytozy oraz ostrej białaczki, nadto badanie poziomu mocznika w krwi i objawu opaskowego. Leczenie przerywa się z pojawieniem się wyraźnej eozyno- filii, także. leukopenii i neutropenii z limfocytozą, azocicy lub objawów utajonej krwotoczności w postaci wybroczyn skórnych po założeniu na ramię opaski na 10 minut. Podjęto próby określania tolerancji ustroju na sole złota za pomocą tzw. aurodermoteakcji polegającej na badaniu stopnia oddziały- wania skóry na śródskórne wstrzyknięcie 1 mg przetworu złota .. Dodatni odczyn skórny ma podobno pojawiać się u chorych, którzy na leczenie złotem oddziałują powikłaniami pozłotowymi, natomiast odczynu tego nie ma u chorych, którzy leczenie złotem znoszą dobrze. [hasła pokrewne: , trener personalny, magnez i witamina b6, gabinet kosmetyczny ]