Zaburzenia psychiczne.

August 20th, 2018

Zaburzenia psychiczne, które zależą nie tylko od wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego, ale i od uszkodzenia samej tkanki mózgowej bezpośrednio, często poprzedzają wystąpienie objawów wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego i stąd ich duże znaczenie rozpoznawcze. Nie zawsze bowiem sprawa zaczyna się od objawów ogniskowych, zależnych od jej umiejscowienia. Zdarza się, że przypadki guzów w początkowym okresie nie mają uchwytnych objawów neurologicznych. Często ogólne objawy guza mózgu mogą być niewyraźne lub w ogóle nieuchwytne. Do tych ogólnych objawów zalicza się obok objawów wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego także napady padaczkowe uogólnione.  Natomiast na samym początku może się rzucać w oczy tylko zespół psychoorganiczny, którego etiologia pozostaje długi czas nie wyjaśniona. Zespół ten może mieć nieocenione znaczenie rozpoznawcze, mimo że nie wskazuje jeszcze sam przez się na naturę cierpienia. Budzi jednak podejrzenie i zmusza do szukania przyczyn, a to jest zawsze warunkiem dojścia do trafnego rozpoznania. Nie można więc żadną miarą zgodzić się z twierdzeniem, że zaburzenia psychiczne w przebiegu guza mózgu są objawem niestałym i zmiennym; znaczenie rozpoznawcze tych zaburzeń zwykle nie jest duże. Otóż właśnie jest duże i doniosłe, zwłaszcza gdy nie ma wyraźniejszych objawów neurologicznych. Ileż to razy się zdarza, że skargi podmiotowe chorego w przypadku guza mózgu bierze się za objawy psychonerwicowe, lekceważąc powagę sprawy lub że zaburzenia psychiczne leczy się błędnie wskutek mylnego rozpoznania. Objawy wzmożonego ciśnienia śródczaszkowego nie zawsze występują w tak pełnym zespole, aby można było na nich oprzeć rozpoznanie. Bóle głowy są tak częstym objawem w całej medycynie, że łatwo przeoczyć ich szczególne cechy przy guzie mózgu. Może to być w ciągu długiego czasu jedyny objaw. Ból ten często, ale nie zawsze, odczuwany jest po chorej stronie. Przy guzie tylnej jamy czaszki chorzy zazwyczaj skarżą się na bóle z tyłu głowy, trzymają kark sztywno i starają się unikać ruchów głową, zwłaszcza obrotowych. Ból bywa obustronny, głęboki, czasem stwierdza się bolesność uciskową wylotów nerwu trójdzielnego i jego odgałęzień, także nerwów potylicznych. Łatwo wówczas o pomyłkę w kierunku nerwobólu nerwu trójdzielnego. [patrz też: łóżka rehabilitacyjne, anatomia palpacyjna, żuraw warsztatowy ]
[przypisy: stomatolog w kamienicy gryfino, koloid srebra, protezy zębowe cena ]

Powiązane tematy z artykułem: koloid srebra protezy zębowe cena stomatolog w kamienicy gryfino