Zdarza sie, ze lekarz morie

Zdarza się, że lekarz morię pomiesza z manią lub hebefrenią. Różnicowanie istotnie bywa czasem bardzo trudne, zwłaszcza w przypadkach ze słabo lub niewyraźnie podkreślonymi objawami zespołu organicznego. Podstawą różni- cowania jest fakt, że zarówno w podnieceniu maniakalnym, jak i hebefrenicz- nym przeważa wzmożenie: napędu psychoruchowego nad prostym zanikiem ha- mulców etyczno-rozumowych. Moria jest raczej błogostanem, tak że czynnik aktywności nie wybija się na pierwszy plan. Nie ma tu właściwie ani typo- wego dla zespołu schizofrenicznego rozkojarzenia, nie mówiąc już o innych objawach, ani gonitwy myśli ze słowotokiem i napastliwą drażliwością. Także błaznowanie i brak dystansu są w morii bardziej umiarkowane i występują raczej dopiero wtedy, gdy chorego prowokujemy do takiego zachowania. Trudne- bywa też różnicowanie między morią a zespołami reaktywnymi w rodzaju pse- udodemencji, puerylizmu histerycznego czy zespołu Gansera. Rozstrzygające- znaczenie ma tutaj brak objawów zespołu psychoorganicznego, poza tym zaś. ważną wskazówką jest sytuacja, w której zaburzenia psychiczne wystąpiły. W psychozach sytuacyjnych zaburzenia rozpoczynają się nagle, podczas gdy moria pojawia się po upływie pewnego czasu, poprzedza z zasady mnóstwem objawów zapowiadających lub rozwiniętych. Ważnym argumentem przemawia- jącym za morią jest również zmienność obrazu. e. Inne objawy psychiczne zespołu organicznego mogą być w po- czątkowym okresie choroby niewidoczne lub zaledwie zaznaczone. Niemniej jednak naj słabiej zaznaczone objawy, zwłaszcza ze strony czynności pamię-• ciowych, powinno się przez jak naj dokładniejsze badania ujawnić. W rozwi- niętym obrazie klinicznym nie brak już zwykle typowych objawów organicz- nych. Poza obniżeniem zdolności zapamiętywania mogą się tworzyć luki pa- mięciowe z konfabulacjami. Jeżeli moria zejdzie się z zespołem Korsakowa, konfabulacje mogą nabierać treści krotochwilnej. Przeważnie jednak zespół Korsakowa występuje przy nastroju apatycznym i nie przybiera bujniejszych rozmiarów. Ospałość chorych utrudnia zresztą sprowokowanie ich do bardziej niepohamowanych konfabulacji. Z biegiem czasu zaburzenia orentacji osiągają znaczne natężenie. Zaznaczona też jest dość wyraźnie chwiejność uczuciowa. Objawy te przeplatają się z zaburzeniami ogniskowymi, zależnymi od umiejscowienia guza. Opisywane przez neurologów pod nazwą omamów wzrokowych, węchowych, smakowych i słuchowych zjawiska nie są oczywiście omamami, lecz co najwyżej pseudohalucynacjami. Zależnie od umiejscowienia sprawy chorobowej w korze mózgowej, powstają wrażenia albo spostrzeżenia wzrokowe lub inne, którym nie towarzyszy jednak przekonanie o rzeczywistym istnieniu przedmiotów spostrzegania, jak to jest w omamach, Ogniskowe zaburzenia tego typu umożliwiają czasem w badaniu neurologicz- nym umiejscowienie guza. Sam zespół organiczny jest wyrazem ogólnych zmian mózgu i jako taki nie przyczynia się do umiejscowienia sprawy chorobowej . [hasła pokrewne: , Depilacja laserowa, trener personalny, artykuły fryzjerskie ]